Σκακιστικός Όμιλος
Σχολικό έτος: 2024-25
ΥΠΕΥΘΥΝH ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΘΩΜΑΪΔΗ
Ο Όμιλος υλοποιήθηκε το χρονικό διάστημα 02/10/2024 έως 14/05/2024 (συνολικά 26 συναντήσεις, διάρκειας 3 ωρών η καθεμία), κάθε Τετάρτη μετά τη λήξη των μαθημάτων. Απευθυνόταν σε μαθητές/τριεςΑ’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου. Δηλώσεις συμμετοχής στον όμιλο κατέθεσαν δεκαπέντε (15) μαθητές, έξι (6) Α΄ Γυμνασίου, έξι (6) Β’ Γυμνασίου και τρεις (3) Γ΄ Γυμνασίου. Το σύνολο των μαθητών/τριών παρακολούθησαν επιτυχώς τον όμιλο.
Μετά τις πρώτες συναντήσεις γνωριμίας, ακολούθησε σειρά συναντήσεων όπου οι περισσότερο έμπειροι μαθητές/-τριεςδίδαξαν στους υπόλοιπους τους βασικούς κανόνες του παιχνιδιού, καθώς και τα βασικά μοτίβα (μέθοδος της διδασκαλίας από ομοτίμους, peerteaching). Χρησιμοποιήθηκε υλικό από την ιστοσελίδα: https://www.chessfornovices.com/., ενώ οι μαθητές/τριες άνοιξαν λογαριασμό και εξασκήθηκαν στην σκακιστική πλατφόρμα: https://lichess.org/.Τα βασικά μοτίβα που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του έτους είναι:
- Piece Safety _ Ασφάλεια Κομματιού
- The Fork – ΤοΠιρούνι
- The Knight Fork – ΤοΠιρούνι Ίππου
- The Pin – ΤοΚάρφωμα
- The Skewer – ΤοΣούβλισμα
- The Discovered Attack – Η Επίθεσηεξ Αποκαλύψεως
- RemovaloftheGuard _ Εξουδετέρωση κομματιού υποστήριξης
- BackRankCheckmate _ Ματ στην τελευταία γραμμή
- Counting – Μέτρημα
Στο πλαίσιο λειτουργίας του συγκεκριμένου ομίλου, το 1ο Πρότυπο Γυμνάσιο Μυτιλήνης «Βύρων Σιβολαπένκο» συνεργάστηκε με το Σκακιστικό Τμήμα της Πολιτιστικής Λέσχης Πλωμαρίου “Βενιαμίν ο Λέσβιος”.Πραγματοποιήθηκαν δύο (2) δια ζώσης διαλέξεις από έμπειρους προσκεκλημένους σκακιστές, μέλη του ανωτέρου σκακιστικού τμήματος και μια χριστουγεννιάτικη συνάντηση στις 02/01/2025, όπου οι μαθητές μας αναμετρήθηκαν με έμπειρους σκακιστές – φοιτητές – μέλη του σκακιστικού τμήματος της Λέσχης Πλωμαρίου «Βενιαμίν ο Λέσβιος». Επιπλέον, ο “Βενιαμίν ο Λέσβιος”διοργάνωσε στις 16/03/2025, με τη συνδρομή του σκακιστικού μας ομίλου, στο χώρο του σχολείου μας, το 22ο Ατομικό & Ομαδικό Σκακιστικό Πρωτάθλημα Μαθητών-Μαθητριών Λέσβου, στο οποίο συμμετείχαν 126 μαθητές/τριες. Η ομάδα του σχολείου μας κατέλαβε στο Ομαδικό Πρωτάθλημα την 1η θέση ανάμεσα σε 46 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τόσο σε επίπεδο συμμετοχών, όσο και σε επίπεδο συνολικής βαθμολογίας, κατακτώντας 2 κύπελλα.
Στις 20/05/2025, ημέρα παρουσίασης Ομίλων και Καινοτόμων Δράσεων, διοργανώθηκε εσωτερικό φιλικό τουρνουά με συμμετοχή 21 μαθητών/τριών του σχολείου. Η διοργάνωση έγινε αποκλειστικά από τους μαθητές/τριες του Σκακιστικού Ομίλου, οι οποίοι/ες ανέλαβαν το ρόλο των διαιτητών και της γραμματείας.
Τέλος, δύο (2) μαθητές του ομίλου συμμετείχαν με έργα τους στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό “Σκακιστικές δημιουργίες με στίχους και χρώματα” που διοργανώθηκε από την ΠΔΕ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με την υποστήριξη της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας και του Δήμου Παρανεστίου.
Θεωρούμε ότι, μέσω όλων των παραπάνω δραστηριοτήτων στις οποίες συμμετείχαν οι μαθητές/τριες μας, επιτεύχθηκαν οι βασικοί στόχοι του ομίλου, που ήταν η καλλιέργεια της φαντασίας, της μνήμης, της προβλεπτικότητας, της αποφασιστικότητας, της αυτοσυγκέντρωσης, η ανάπτυξη ατομικών και ομαδικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων, η διδασκαλία της ταπεινότητας και της συμπεριφοράς με σεβασμό και η αντίληψη της αξίας της νίκης και της τιμητικής ήττας, του υγιούς ανταγωνισμού, της ευγενούς άμιλλας και του ευ αγωνίζεσθε.





